De Telegraaf Media Groep (TMG) zet verder het mes in de organisatie om kosten te besparen. Het bedrijf wil het aantal locaties verminderen en schrapt in ieder geval 75 banen op de verkoopafdelingen. Dat moet helpen de kosten tussen nu en 2018 structureel met 20 procent te verlagen.
TMG sluit daarnaast het hoofdkantoor van Holland Media Combinatie (HMC) in Alkmaar. De activiteiten van dat dochterbedrijf worden in Amsterdam onder een dak gebracht met die van Telegraaf Landelijke Media. Verder gaat het bedrijf zijn aanbod aan weekbladen kritisch tegen het licht houden, en kijken welke activiteiten kunnen worden uitbesteed.
De resultaten van TMG staan nog altijd onder druk door de zwakke advertentiemarkt, blijkt uit het vrijdag gepubliceerde halfjaarbericht. De opbrengsten daalden op jaarbasis met 4 procent en het bedrijfsresultaat (ebitda) halveerde tot 8,1 miljoen euro.
Advertenties
Met name de omzet uit advertenties in kranten en bladen staat sterk onder druk. Die daalde in de eerste jaarhelft met bijna 22 procent, veel sterker dan een jaar eerder. De inkomsten uit abonnementen en losse verkopen lijken te stabiliseren. Dat deel van de omzet daalde nog maar met 0,6 procent, tegen 2,8 procent in de eerste helft van 2015.
Om de lastige marktomstandigheden het hoofd te bieden heeft TMG al flink ingegrepen in het productaanbod en het personeelsbestand. ,,De cijfers laten echter zien dat we er nog niet zijn en de positieve effecten nog te veel overschaduwd worden door de te hoge vaste kosten van de organisatie'', zei topman Geert-Jan van der Snoek.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl